miercuri, 27 noiembrie 2013

Pilula contraceptivă, adevăr sau mit?

  În ultimul timp, cam din vară începând, pe diverse forumuri sau reţele de socializare, întâlneam tot  mai multe discuţii legate de folosirea pilulelor contraceptive în îngrijirea orhideelor. Citeam cu scepticism comentarii care spuneau că sunt fabuloase, că orhideele cresc şi înfloresc ca niciodată, că într-un timp foarte scurt se umplu de flori. Nu credeam atunci, cum nu cred nici acum, că hormonii din pilulă fac aşa minuni.  Asta m-a făcut într-un final să caut informaţii. Pe seituri româneşti , aceste informaţii lipsesc cu desăvârşire. Şi este şi normal din moment ce nici pe seituri străine nu sunt prea multe. Am dat tot peste comentarii pe diferite forumuri şi cam atât. Nimic concret, păreri ale unor sau altora, opinii pro şi contra, experimente făcute pe alte plante şi cu acelaşi succes răsunător. Trebuia să găsesc ceva mai .. oficial. Din multitudinea de specialişti în creşterea orhideelor, măcar unul trebuia să certifice într-un fel că pilula chiar este miraculoasă.
  În sfârşit, găsesc un document în format pdf al Fort Lauderdale Orchid Society. În doar câteva cuvinte se menţiona faptul că  pilula aduce beneficii plantelor, orhideelor în speţă. Modul de folosire era o pilulă dizolvată intr-un litru de apă. Planta udată la o săptămână. Scurt, fără alte detalii. Dar era ceva. Un nume important făcea referire la această metodă de fertilizare, practic, a orhideelor.


  Bun. Era un punct de plecare în încercarea de a testa această metodă. Mă hotărăsc să  trec orhideele mele sub tratament cu hormonii din pilulă. Însă o doză de scepticism încă mai aveam. Am mers la farmacie şi am cerut cele mai ieftine pilule. Farmacista a rămas uimită că nu ştiam exact ce vreau. Doar pilula nu era o simplă aspirină. I-am explicat pentru ce îmi trebuie şi de ce nu vreau o marcă anume şi nici ceva foarte scump. Uimirea de pe faţa ei m-a făcut să îi explic mai detaliat despre pasiunea mea şi despre această găselniţă apărută recent pe internet. A fost foarte interesată de ceea ce îi spuneam şi m-am trezit în faţa unui adevărat interogatoriu despre orhidee. Parcă aş fi dat un examen :)  În final am primit cutia cu pilule şi am plecat promiţându-i farmacistei că o ţin la curent.


  Şi pentru că era chiar zi de udat orhideele, am ales să încep tratamentul pe loc. În ziua aceea, 17 septembrie, am dat câtorva orhidee doza de hormoni, curioasă de ceea ce avea să se întâmple sau nu. Mă şi gândeam ce voi face dacă plantele mele o vor lua razna :)). Apoi la următoarea udare le-am supus pe toate la acelaşi tratament. Ca observaţii: pilulele deşi au fost foarte bine pisate, nu se dizolvă în totalitate. Lucru care m-a nemulţumit destul şi m-a făcut să mă gândesc că nu este în ordine. Am încercat diverse metode de ale face să se dizolve total în apă dar fără prea mare succes. Am mers totuşi mai departe. În apa cu pilule am pus şi îngrăsământ, diluat la jumătate de această dată, pentru a nu face cumva din orhideele mele nişte monştri exotici. N-am studiat decât sumar ceea ce conţin aceste pilule. Dar magneziu, calciu şi încă ceva cunoscut m-au făcut să mă gândesc că nu ar avea ce să se întâmple rău.


  Acum, la mai bine de două luni de când  le-am tot îndopat ca pe raţe, pot face următoarele observaţii legat de administrarea pilulelor contraceptive: nu s-a întâmplat nimic spectaculos, nu am mutanţi şi nici monştri exotici. Orhideelor mele le merge bine. Au multe tije florale, frunze noi şi rădăcini tinere. Îmi vor înflori plante care n-au mai făcut-o de mult timp, şi plante care au fost înflorite şi pe parcursul anului. Dar toate astea sunt lucruri fireşti, nu pun nimic pe seama hormonilor din pilule. Nu am văzut nicio evoluţie fantastică, la nici una dintre plante. Tot ce se întâmplă acum este absolut normal, fiind sezonul noilor tije sau, după caz, noilor creşteri vegetative. Din punctul meu de vedere, la finalul acestui experiment, pilula contraceptivă este un mit. Că ar ajuta într-un fel sau altul buna dezvoltare a plantelor nu contest.  Dar că are efecte nemaipomenite şi că în câteva zile de la administrare orhideele nu mai ştiu pe unde să facă flori ...... este doar imaginaţie.

Niciun comentariu :