sâmbătă, 9 noiembrie 2013

Orhideea de acasă

  Bun, am fost la magazin, am ales planta si am adus-o acasă. Phalaenopsis este poate cea mai usor de ingrijit dintre orhidee. Chiar dacă am verificat planta cu atenţie in magazin, este bine sa o asezăm intr-un loc  separat de celelalte orhidee. Poate ceva ne-a scapăt sau nu a fost vizibil sau chiar nu se putea vedea.  N-am vrea ca acel ceva sa apară la un moment dat şi să ne trezim că am imbolnăvit si restul plantelor. Multe boli fungice se pot trata, dăunătorii se pot combate dar ceea ce este cu adevărat periculos sunt viruşii. Aceştia nu vor face decât să ne distrugă plantele definitiv. De aceea o perioadă de carantină este foarte importantă. Pană acum, eu nu am avut probleme de nici un fel. Adică nu probleme grave sau care nu au avut rezolvare.  Măcar două saptamani este bine ca planta nou cumpărată să nu stea langă celelalte pe care le avem.
  Majoritatea iubitorilor de flori ţin plantele pe pervazul ferestrei. Este si cazul orhideei phalaenopsis. Doar că aici trebuie ţinut cont de cateva lucruri simple. Vara, orhideea trebuie ferită de razele directe ale soarelui. Dacă in timpul amiezii soarele supraîncălzeste locul in care este asezată planta sau dacă razele solare ajung direct pe frunze, acestea se vor arde iar planta va suferi de deshidratare. De aceea dupa ora 10 a.m. orhideea trebuie să fie protejată de o perdea. Iarna lucrurile stau puţin altfel. Soarele nu mai este periculos iar orhideea are nevoie de mai multă lumină. Asadar, o putem lăsa pe pervaz neprotejată, începând cu luna octombrie si până in primavară, când soarele de aprilie îsi face simtită puterea din ce in ce mai mult.


Orhideea are nevoie de un regim de udare puţin diferit de restul plantelor. Avem nevoie de un vas putin mai mare decât ghiveciul (e bun si un ghiveci mască) în care vom pune apă atât cât să ajungă cu 2, 3 cm sub marginea ghiveciului în care este plantată orhideea. Apa nu trebuie sa ajungă între frunze. O lăsăm 10, 15 minute după care o scoatem si o punem pe un plan înclinat pentru a se elimina tot surplusul de apă. Această operaţiune nu se face zilnic. Avem un reper si anume rădăcinile orhideei. Culoarea acestora se schimbă in functie de necesitătile platei. Culoarea gri (argintie) ne spune ca orhideea are nevoie de apă. Dacă insă culoarea rădăcinilor este verde, atunci orhideea are suficientă umiditate în ghiveci si nu trebuie udată. Perioada in care rădăcinile işi schimbă culoarea diferă in funcţie de anumiţi factori. Oricum, ea poate să fie cuprinsă între 4 si 10 zile. Cel mai adesea însă planta are nevoie de apă după circa 7 zile de la udarea precedentă. Este de evitat udarea obişnuita, adică turnăm apa în ghiveci si am rezolvat. Nu, in acest mod unele radacini vor fi private de umiditate iar planta va avea de suferit. De evitat este si lăsarea apei în farfurioară sau ghiveci mască.


Multi pasionati de orhidee stropesc frunzele plantelor cu apă. Eu ma feresc de acest lucru, mai ales la Phalaenopsis. Chiar şi când sunt nevoită să aplic anumite tratamente ce necesită pulverizarea plantelor, am o teamă că pe undeva va rămâne apă şi orhideea ar putea apoi suferii. Cineva îmi spunea '' Bine dar in natură ...''. Da, în natură orhideea Phalaenopsis creşte pe trunchiurile copacilor, de cele mai multe ori cu tulpina şi frunzele crescute in jos şi nu aşa cum le creştem noi in ghivece. In acest fel nu există pericolul ca apa rezultată de la ploi să rămână între frunze.
  Orhideea Phalaenopsis are nevoie si de îngrăsământ. Eu folosesc de o vreme un îngrăsământ cu formula N P K 3-6-8. Il folosesc la fiecare udare, in combinaţie şi cu alte substanţe de creştere a plantelor. Am încercat de-a lungul timpului mai multe mărci de îngrăsământ, cu diferite formule N P K. Acesta mi se pare cel mai bun. Şi, deşi formula este mai mult pentru înflorire, orhideele dezvoltă frunze si rădăcini in mod absolut natural.
  Cu cateva reguli si câţiva paşi de urmat, ne putem bucura de frumuseţea orhideelor mult timp.

Niciun comentariu :