miercuri, 3 septembrie 2014

Orhidee parfumate

   De-a lungul timpului am adunat în colecţia mea de orhidee câteva exemplare parfumate. Unele cu parfum foarte puternic, altele cu parfum discret. Dacă despre unele ştiam că sunt parfumate, şi ăsta a fost un punct în plus pentru achiziţie, altele m-au surprins de-a dreptul. Nu pot să uit ziua în care am fost la Leroy Merlin şi am simţit cum întreg raionul de grădină era inundat de un parfum puternic de ciocolată. Mai multe exemplare de Oncidium Shary Baby erau în aşteptare de cumpărători. Lumea se cam adunase acolo atrasă, desigur, de acel parfum. Bineînţeles că unul dintre cumpărători am fost şi eu.
  Dacă despre multe orhidee cu pseudobulbi ştiam că sunt parfumate, Phalaenopsis m-a surprins plăcut de mai multe ori. Ştiam că doar cele cu flori galbene sunt parfumate, dar aşa ca Phalaenopsis Sweet Memory "Liodoro" nu cred că mai este alta. Parfumul este puternic şi foarte plăcut. În acest moment am două flori deschise pe o ramificaţie. Parfumul lor se simte în tot balconul. Şi culmea este că atunci când am cumpărat-o nu am simţit nimic. Nici în următoarele zile. Deşi erau deschise multe flori, se încăpăţânau spre disperarea mea să nu emane nimic. Abia după un timp am simţit discret un parfum de Citrice combinat cu Lăcrămioare.
   Şi ca să nu mă lungesc prea mult cu vorba, am să încep cu prezentarea orhideelor parfumate, categoria Phalaenopsis:












   La unele dintre ele nici măcar în magazin nu le-am simţit parfumul. Surpriza a venit însă acasă. Cel mai adesea parfumul se simte atunci când măcar o rază de soare le mângâie discret pe petale. Am fost uimită să descopăr că sunt şi miniaturi Phalaenopsis care sunt parfumate.
   Spuneam că orhideele cu pseudobulbi sunt parfumate în mai mare proporţie. Este şi normal. Aici se întâlnesc numeroase hibridizări între numeroase exemplare parfumate. Cea mai recentă surpriză a fost Encyclia Cochleata, despre care ştiam că este parfumată dar de la care eu nu percepeam nici un fel de parfum, indiferent de ora din zi la care încercam. Până de curând, când am muta-o la o fereastră şi la un moment dat, când zâmbea soarelui şi-a dezvăluit sublimul mister. Un parfum absolut minunat.
   În colecţia mea domnişoarele cele mai sofisticate sunt:






















   Şi la aceste orhidee parfumul variază. La fel şi momentul în care îl putem simţi. Dacă unele orhidee miros doar dimineaţa când au întâlnire cu câteva raze de soare, altele pot emana parfum la orice oră din zi. Mult mai puţine îşi împrăştie aromele pe timpul nopţii. Este o legătură între orhidee şi insectele care sunt responsabile cu polenizarea.
    Ce parfum au florile de orhidee? De la Citrice, Piper, Frezie, Lăcrămioare, Ciocolată, până la Scorţişoară şi Violete. Şi unele combinaţii între cele amintite. Şi probabil că mai sunt şi alte miresme la fel de plăcute.
    Majoritatea oamenilor sunt impresionaţi plăcut de parfumul pe care îl au orhideele. Alţii, din contră. Sunt unele parfumuri pe care nu le suportă. Aşa cum , de exemplu, mie nu prea îmi place cum miroase Goodaleara Tahitian Dancer. Dar pentru că florile îmi plac extrem de mult, am ales să o cumpăr şi să o aşez într-un loc de unde să o pot admira, dar să nu o pot simţi.
   Nu pot omite din această descriere orhideele Miltonia şi Miltoniopsis. Pot fi considerate Reginele orhideelor parfumate.
   Dacă vă doriţi orhidee parfumate, nu vă rămâne decât ca odată ajunşi în magazin să cercetaţi fiecare plantă în parte. La mine, asta a devenit un reflex, şi mă bucur enorm atunci când descopăr încă un exemplar de orhidee parfumată. Încercaţi! Indiferent de specie sau hibrid, de culoare sau formă, de ceea ce ştiaţi sau nu  că este o orhidee parfumată.
 
Posibil ca din lista mea de orhidee parfumate să fi omis câteva. 

Niciun comentariu :