sâmbătă, 26 iulie 2014

Encyclia cochleata

   O orhidee bifată pe lista de dorinţe. După aproximativ 3 ani, în sfârşit face parte din colecţia mea. O am de vreo trei săptămâni, tot de la draga mea prietenă. Ea a cumpărat-o de la un crescător din Ungaria şi după câteva luni a ales să mi-o încredinţeze mie. Ce bucurie mare pentru mine! Când am intrat în camera unde o ţinea prietena mea, şi am văzut cât de frumos o mângâia soarele la fereastră... m-am îndrăgostit pe loc. E specială, deosebită, total ieşită din tipare. Nu ai cum să o treci cu vederea.


   Nu m-am grăbit să scriu despre ea. Am vrut să o urmăresc o perioadă, m-am documentat, am aşteptat. Cel mai uimitor lucru la ea, mi se pare a fi modul în care bobocii florali apar, cresc şi înfloresc. Dacă la alte orhidee aceştia se dezvoltă pe toată lungimea tijei florale, aici lucrurile stau puţin altfel. Bobocii formează iniţial un fel de buchet. Sunt de mărimi diferite şi pe măsură ce cresc se distanţează de restul. Urmând ca acest proces să continue şi după ce floarea este deschisă. Aşa se formează florile şi în acest mod se dezvoltă şi tija florală în continuare. Remarcabil e timpul în care se petrec toate astea.





   Pseudobulbii sunt destul de robuşti, lunguieţi, şi dezvoltă două frunze chiar în capătul superior. De acolo, din vârf, apar şi tijele florale. Pare că iniţial se formează o teacă, probabil ceva asemănător cu teaca formată la orhideele Cattleya. Orhideea mea are trei pseudobulbi maturi şi unul în plină dezvoltare. La baza  pseudobulbilor se află un fel de "picioruş". Burticile lor nu au cum să ajungă aproape de substrat, dar mă întreb dacă "picioruşul" acela nu este foarte vulnerabil. Pare că tot din acel loc se dezvoltă şi noile creşteri. Florile au formă destul de interesantă,  uşor de asemănat cu o caracatiţă. Nu sunt parfumate. Cel puţin până acum nu am simţit vreu parfum cât de subtil.


     Am citit că este o orhidee destul de uşor de îngrijit. Nu are nevoie de condiţii speciale. Dar umiditatea este la fel de importantă pentru ea ca şi lumina şi ventilarea aerului. Udarea se face din abundenţă, dar fără a înneca rădăcinile. Motiv pentru care substratul e bine să conţină pe lăngă scoarţă, şi eventual puţin muşchi, şi bucăţi de poliestiren expandat. Acesta asigură un bun drenaj, important mai ales în partea de jos a ghiveciului. Până acum eu am udat-o cam la 3 zile. În condiţii ideale, Encyclia poate să înflorească pe perioada a câtorva luni.

  Nu-mi doresc decât să-i meargă foarte bine, iar de florile ei spectaculoase să mă pot bucura în cât mai multe dimineţi.







Niciun comentariu :