sâmbătă, 25 iulie 2015

Dendrobium nobile, înflorire de vară

  Ştiu că este subiectul vostru preferat, aşa că revin cu noutăţi despre orhideea Dendrobium nobile. Cele peste 7.500 de vizualizări doar la acest capitol, m-au determinat să scriu ultimile noutăţi într-un articol separat. Se pare că şi celor doi Dendrobiumi le place să li se acorde atenţie, iar pentru asta au ales să facă flori în plină vară, mai exact în plină caniculă, ţinând cont că ultima vreme temperaturile au depăşit 32 de grade, urmând să ajungă chiar la 39 în zilele care vin. Dar să lăsăm vremea şi să vorbim despre protagoniştii acestui articol.
   Am să încep cu Dendrobium Comet King Akatsuki pentru că el .. de fapt ea...s-a lăsat cel mai mult aşteptată. Nu cu mult timp în urmă am văzut muguraşii pe tulpină, şi mă gândeam cu groază că orhideea mea se hotărâse să facă keiki. O perioadă mi-era şi teamă să mă mai uit la evoluţia muguraşilor. În nici un caz nu mă gândeam la boboci. Apoi am văzut că şi celălalt avea muguraşi pe tulpini. . Am zis că asta nu se poate ... cum să facă keiki în acelaşi timp... Era prea mult pentru mine. Deja mă gândeam unde am greşit, câtă apă le-am dat şi dacă locul unde fuseseră aşezaţi era potrivit. Apoi ... Şoc! Şi al treilea Dendrobium avea muguraşi. Mi-a fost clar că de acolo nu pot creşte keiki. Doar cele trei orhidee nu-şi făcuseră un plan să-mi întindă nervii la cote maxime. Au trecut câteva zile şi am realizat că muguraşii sunt bobocei în devenire. Se formau, după stadiul fiecărei plante cu multă precizie, spre bucuria şi liniştea mea. Akatsuki nu a fost foarte harnic. Două bucheţele a câte două flori au reuşit să răzbească pe vremea asta călduroasă şi în final au şi înflorit. Unul nu a mai evoluat.















Am fost mulţumită şi cu atât. Mi-ar fi plăcut mai multe flori dar ţinând cont de anotimp, şi de ceea ce crezusem eu iniţial că vor fi acei muguraşi, era perfect.
  Florile şi-au păstrat în mare măsură nuanţele, forma şi parfumul. Era de aşteptat, pentru că la Dendrobium nobile nu se prea întâmplă ca la Phalaenopsis sau alte specii, să se modifice aspectul florilor, sau părţi din acesta. Sepalele au acelaşi farmec dat de micile volănaşe fără de care floarea nu ar mai fi fost atât de frumoasă. Iar pata de culoare de pe labellum este exact aşa cum trebuie. O combinaţie minunată de culori şi forme.
   Spuneam că şi parfumul este neschimbat. Da, acelaşi parfum deosebit, cu note florale şi accente ce nu le pot descrie. Un parfum rafinat, rar întâlnit.

   Dendrobium Spring Dream "Apollon". În acest context se potrivea mai bine Summer Dream, aşa cum la Dendrobium Akatsuki, se potrivea mai bine Comet Quinn. Dar nu pot schimba eu numele în funcţie de anotimp sau după alte criterii. Apollon a fost puţin mai harnică. Are patru bucheţele a câte trei flori, pe două tulpini noi. Ea a mai fost înflorită şi anul trecut în iarnă. Mă aşteptam ca următoarea înflorire să fie tot iarna sau primăvara devreme.













   Evident că şi Apollon şi-a păstrat florile identice comparativ cu cealaltă înflorire. La fel şi parfumul. Chiar dacă florile nu sunt atât de spectaculoase ca şi la Akatsuki, parfumul compensează din plin. Un amestec de citrice şi flori de câmp .. divin. Spre deosebire de ceilalţi doi Dendrobiumi, Apollon este activ pe mai multe planuri. De obicei când au flori orhideele nu prea se sinchisesc de frunze sau alte noi creşteri. Sigur, nu e o regulă, mai sunt şi excepţii. Drept dovadă, ele câteva creşteri de noi pseudobulbi, care au prins curaj şi cresc voinici pe lângă tulpinile înflorite.


    Cel de-al treilea Dendrobium nu a putut face faţă căldurii. Deşi planta este matură şi pseudobulbii destul de puternici, bobocii nu s-au putut adapta. O singură floare a avut putere dar pentru o singură zi. Sper din suflet ca la iarnă, atunci când este perioada lor de înflorire cea mai bună, să pot vedea mai multe flori şi nu doar pentru scurt timp. Momentan nu are keiki pe tulpini. Au fost la un moment dat doi, pe care i-am detaşat şi replantat în alte vase. Acum le urmăresc evoluţia pentru a vă putea povesti cum se descurcă un keiki de Dendrobium nobile după ce a fost separat de planta mamă.



 
Cum s-au produs aceste reînfloriri în mijlocul verii rămâne un mister pentru mine. Ştim că pentru a face flori, Dendrobium nobile are nevoie de o perioadă de repaus şi diferenţe de temperatură între zi şi noapte bine definite. Acum  nu au beneficiat de diferenţe majore şi nici nu au avut perioadă de repaus. Au stat însă pentru câteva săptămâni la lumină mai difuză. Să fi fost asta suficient? 



Niciun comentariu :