sâmbătă, 15 februarie 2014

Dendrobium nobile



  Ei, acum e acum ... Azi am primit în grădina din balcon o nouă orhidee. Dendrobium nobile. O plantă pe care o puteam avea de foarte mult timp dar de care m-am ţinut la distanţă. Toate florile orhideei Dendrobium nobile sunt fascinante. Combinaţiile de culori sunt uimitoare şi depăşesc de multe ori imaginaţia oamenilor. În ultimul an au apărut şi pe piaţa din România diverse varietăţi de Dendrobium.
  Acum vreo trei ani ... cred, am cumpărat un exemplar de Dendrobium nobile, mai exact un Star Dust Choimy. L-am păstrat o scurtă perioadă de timp. Nu a mers tocmai bine.. De atunci m-am ferit de această specie, chiar dacă de câte ori o vedeam prin magazine îmi venea să cumpăr cel puţin un exemplar. De ce n-am făcut-o? Pentru mine a fost şi încă este o specie mai aparte. Din ceea ce am observat la alte persoane, dacă nu are condiţii bune, şi aici mă refer la condiţii strict pentru nevoile acestei specii, planta va produce mulţi pui, keiki, în detrimentul florilor. Am văzut mai demult o imagine care cred că m-a marcat într-un fel. Un Den. nobile saturat de keiki, de toate vârstele şi formele.
  Pe acesta de azi, l-am primit de la o prietenă. Am mai multe plante de la ea, dăruite cu drag şi primite la fel. Lipsa timpului necesar îngrijirii orhideelor, a determinat-o pe prietena mea să adauge grădinii mele din balcon şi acest exemplar.
  Sper să nu am probleme, deşi unele recomandări în îngrijirea ei îmi pun speranţa în dificultate. La carte spune aşa:
- Lumină cât de multă este posibil. Fără soare care să ajungă direct pe frunzele plantei.
- Temperatura de până la 30 de grade ziua, şi nu mai jos de 15 grade noaptea.
- Udarea se face în mod regulat pe tot parcursul perioadei de înflorire. Solul se menţine umed pentru a împiedica uscarea tulpinilor şi pentru a prelungi viaţa florilor.
- Fertilizarea se face numai cu îngrăşământ special pentru orhidee. Acesta se foloseşte pentru a susţine creşterile noi şi pentru a stimula apariţia altora. Când există creşteri noi care au ajuns la 20cm înălţime, se opreşte  fertilizarea pentru a nu avea doar tulpini.
  Dacă până acum nu există nici un motiv să nu pot îndeplinii condiţiile de mai sus, abia acum urmează partea care mă pune în dificultate.
- După ce florile au trecut, planta are nevoie de noi creşteri pentru a putea înflori din nou anul următor. Vechile tulpini nu vor mai înflori atât de bogat sau poate nu vor mai înflori deloc. Stimularea apariţiei de noi creşteri se face menţinând planta într-un loc cald şi luminos şi administrându-i  îngrăşământ. După ce noile creşteri au ajuns la 20cm lungime există posibilitatea de a îndepărta vechile creşteri care au crescut exagerat. Acest lucru va face ca planta să îşi canalizeze energia pentru înflorire. Planta se păstraeză intr-un loc cald timp de două luni, din momentul în care creşterea s-a oprit. După această perioadă se trece la un regim mai special. Locul unde va sta orhideea pentru următoarele 6 săptămâni aproximativ, trebuie să fie uscat şi răcoros. La temperaturi diurne de 20-21 de grade şi nocturne de 13-14 grade, orhideei i se administrează apă mai rar şi în cantităţi mult diminuate. După aproximativ 6 săptămâni începe să fie vizibilă apariţia de mici muguri floriferi la fiecare frunză. Din momentul în care aceştia devin foarte vizibili, planta se trece la un regim de udare normal, iar locul unde va sta trebuie să fie mult mai luminos.
  Cu tot ce ştiu acum despre orhideea Dendrobium nobile, sper să am reuşite în a o face să crească sănătoasă şi mai ales să o văd înflorită din nou.

Edit: Citeşte şi http://orchidsbymikaela.blogspot.ro/2015/01/dendrobium-nobile-reinflorire.html sau http://orchidsbymikaela.blogspot.ro/2014/08/evolutie-dendrobium-nobile.html

Niciun comentariu :